01 December 2022
Een nauwkeurig leven
Een nauwkeurig leven

Heere, Gij hebt geboden dat men Uw bevelen zeer bewaren zal.

— Psalm 119:4

De afgelopen drie dagen zagen we wat welgelukzalig inhoudt en welke vier kenmerken hierbij horen. Het vers van vandaag wijst erop dat dit een nauwkeurig leven is. Een leven in ware rust betekent Gods bevelen, de voorschriften zeer bewaren. Dat betekent dat je alles wat God heeft voorgeschreven in Zijn onderwijs in de Bijbel nauwkeurig in het oog houdt en doet.

 

Misschien vind je de tekst van vandaag wel benauwend. Een gelukkig, een rustig leven houdt vrijheid in. En vrijheid is dat je toch zelf (deels) bepaalt wat je wel en niet doet. Een nauwkeurig leven is benauwend, want je bent niet vrij. Je moet altijd weer nadenken of dit wel of niet mag. Herken je dit? Dit fluistert jouw boze hart in. En in het boze hart van een mens is geen liefde tot God en geen liefde tot Zijn bevelen. Maar wanneer de Heilige Geest in jouw hart komt om de zondaarsliefde van God bekend te maken, geeft Hij ook wederliefde tot God en tot Zijn bevelen. En dan verandert alles.

 

Dan zie je dat het nauwe pad achter de Heere Jezus aan, het beste pad is. Dan ga je steeds meer zien dat het leven van de ware rust op is het nauwkeurig wandelen in de oprechte weg, de wet des Heeren om Zijn getuigenissen te onderhouden en Hem met je hele hart te zoeken. Gods bevelen zijn dan geen verbodsborden, maar liefdesuitingen. Die hebben dan maar één doel: dat jij niet verdwaald, maar juist met vaste gang het pad der zaligheid betreedt.

 

Ds. M.W. Muilwijk

Door Ds. M.W. Muilwijk

Ook interessant
JouwKompas is een initiatief van omsionswil.nl